2011. február 24., csütörtök

Az érzékszervek szerepe I. - a látás

Egy korábbi blog-bejegyzésben írtam, hogy a tanulás nem más, mint agysejtközi kapcsolatok létrehozása. Minél több agysejtedhez tudod kapcsolni az adott információt, annál könnyebb lesz felidézni. Ilyen egyszerű.

Hogyan tudod azonban minél több agysejthez kapcsolni az adott információt? A titok nyitja az érzékszervek megfelelő használata. Az érzékszervi intelligencia az arra való képesség, hogy minden érzékszerved tökéletesen kihasználd, információt fogadj be és dolgozz fel velük. Ez nem azt jelenti, hogy minden érzékszervedet egyszerre kell tökéletesen használnod, elég az is, ha egyetlen érzékszerved észlelőképességét próbálod meg fejleszteni. Gondolj a vak emberre, akinek tökéletes a hallása vagy a szaglása. Leonardo, a szellemtörténet nagy fárosza szerint az élet célja az, hogy jobban kinyissuk a szemünket és kifejlesszük érzékszerveinket. Szerinte az emberek többsége néz anélkül, hogy látna, fülel anélkül hallana, eszik anélkül hogy ízlelne, mozog anélkül, hogy tudatában lenne testének és beszél anélkül, hogy gondolkodna.



A tanulás során mégis a legfontosabb a látás használata, azaz a vizuális memória. Ahhoz, hogy mindezt szemléltessem, egy apró játékra kérlek fel. Válassz ki egy tárgyat a közeledben. Ez lehet egy mobiltelefon, íróasztali lámpa vagy a monitor. Figyeld meg jól minden apró részletét, majd amikor már úgy érzed, hogy mindent felfogtál belőle, csukd be a szemed és próbáld meg elképzelni a tárgyat. Próbálj meg látni lelki szemeid előtt minden formát, mintát, színt és arányt. Ezután nyisd a szemed, és vedd ismét alaposabban szemügyre a tárgyat. Vedd észre, hogy milyen részletek maradtak ki az első megfigyelés során. Most próbálj meg igazán minden részletet magadba inni szemeiddel. Ha kész vagy, csukd be újra a szemed és próbáld meg elképzelni a tárgyat. Folytasd ezt egész addig, amíg már úgy érzed, hogy több részletet nem tudsz magadba fogadni. Ekkor vegyél elő egy papírt és ceruzát, menj a szoba a másik sarkába, ahol nem láthatod a kiválasztott tárgyat és rajzold le azt emlékezeted alapján. Ügyelj arra, hogy minden apróság megjelenjen a rajzodon. Ezután hasonlítsd össze alkotásodat a valósággal. Milyen részletek maradtak ki?

Láthatod tehát, hogy milyen óriási szerepe van a látásnak a tanulás során. Nem csoda, hogy a memória világbajnokságok győztesei valamennyien olyan memória-technikákat alkalmaznak, amely a mentális képek segítségével tárolja el a különböző információkat. Egy-egy jellegzetes kép vagy jelkép annyira erőteljes hatást fejt ki elménkben, amire más, absztrakt vagy száraz gondolatok nem képesek. Ha képesek vagyunk egy információt egy erőteljes képhez hozzárendelni, szinte garantáltan fel fogjuk tudni idézni. Ha nem emlékeznél, akkor idézd fel az aradi vértanúkról szóló példát.

Gyakorlat:
1. Gondolj egy viccre, ami rögtön az eszedbe jut. Most gondolkozz el azon, hogy miért tudtad azonnal felidézni. Hogyan jelenítetted meg a belső mozitermedben?
2. Három percet kapsz arra, hogy megjegyezd a következő szavakat (a sorrend nem fontos):  kulcs, játszótér, dobostorta, fagott, hivatkozás, áruló, szerpentin, ajtó, gomba, fülcimpa, mosoly, képkeret, gyertya, szomszéd, taps, bányarém, kopoltyú, cirkusz, esernyő, kupa. Három perc után ellenőrizd magadat. Mennyit tudtál megjegyezni? Ha több, mint 17-et, akkor nagyon jó emlékezőtehetséggel rendelkezel. Ha több mint 10-et, akkor jó a memóriád, ha pedig kevesebbet ennél, akkor még több erőfeszítést kell tenned, de kétségem sincs afelől, hogy ha végigolvasod ezeket a bejegyzéseket és elvégzed a feladatokat, akkor remekül fogsz tudni teljesíteni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése